søndag 31. mars 2013

Hvit sjokolademoussekake

Endelig har jeg også tatt påskeferie, og har med det reist hjem til Bodø. Min kjære mor ønsket at jeg skulle bake en kake til påsken, noe jeg gladelig takket ja til. Som så ofte ville jeg gjerne prøve noe helt nytt, og jeg valgte derfor denne fantastisk gode sjokolademoussekaken laget av hvit sjokolade. Deilig marengs- og nøttebunn, og nydelig luftig mousse!

Nøttebunn
- kakering, 22 cm i diameter
- 40 g mandler eller nøtter
- 12 g hvetemel (1 toppet ss)
- 2 eggehviter
- 60 g sukker

Forvarm stekeovnen til 180 grader. Hakk mandler og hvetemel, gjerne i en mandelkvern, men matprosessor kan også brukes. Pisk eggehvitene til stiv marengs, og pisk deretter inn sukkeret. Vend mandelblandingen inn i marengsen med en slikkepott. Fyll i en smurt kakering. Stek bunnen midt i ovnen i 20-30 minutter. Ta ut og avkjøl.

Hvit sjokolademousse
- 400 g hvit sjokolade
- 4 gelatinplater
- 1 dl H-melk
- 1 dl + 4 dl fløte
- 20 g sukker
- 2 eggeplommer


Del sjokoladen i biter og smelt den i et vannbad. Ha 1 dl fløte og melk i en kjele og varm det til kokepunktet. Visp eggeplommer og sukker lett sammen i en bolle. Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann i ca 5 minutter. Kryst vannet ut av gelatinplatene og smelt dem i den varme fløtemelken. Hell den varme melken litt etter litt over eggeblandingen mens du rører med en visp. Bland melken med sjokoladen og rør godt sammen. Når blandingen er blitt fingervarm, pisker du resten av fløten til krem og vender den inn i sjokoladeblandingen. Når nøttebunnen er avkjølt, ha over moussen. Sett kaken i kjøleskap til den stivner, det tar ca 3 timer. Kaken kan pyntes med ananas i biter eller ripsbær.


Velbekomme :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar