lørdag 15. februar 2014

Suppe med gresskar, gulrot, chili og ingefær

Jeg har alltid hatt lyst til å lage gresskarsuppe, etter at jeg smakte det for første og eneste gang for noen år siden. Har aldri selv laget noe med gresskar i, men har lært å like denne grønnsaken(?) etter å ha smakt den i flere ulike retter. Generelt er det ganske så enkelt å lage hjemmelaget suppe, og det behøver ikke å ta stort lengre tid enn det tar å lage en suppe fra pose. Jeg hadde ingen oppskrift å følge, så tenkte jeg kunne lage min egen. Og siden jeg ikke helt visste hva man pleier å ha i en gresskarsuppe, var det bare å ta i bruk det jeg fant i kjøleskapet. Nydelig ble den i alle fall, med sterk smak av chili.


Suppe med gresskar, gulrot, chili og ingefær


Ca. 4 porsjoner


  • 1 gresskar
  • 1 gulrot
  • 1 bit ingefær (brukte ca. 2 cm)
  • 1 chili
  • Matfløte etter smak (gir en mildere suppe)
  • Rømme etter smak
  • 1/2 l buljong av ønsket type (evt. 1 l hvis du vil ha suppen tynnere)
  • Salt og pepper etter smak




Fjern skall og frø fra gresskaret, og skjær det i passe store biter. Ikke la dem være for store, da det tar desto lengre tid å koke dem. Skrell gulroten og skjær den i omtrent like store biter som gresskaret.






Legg de oppskjærte grønnsakene i en kasserolle, og kok til de er møre. En gaffel skal gli lett inn og ut av grønnsakene når de er ferdige.




Fjern frøene fra chilien, og skjær den i biter. Skrell biten med ingefær, og skjær den i skiver. Det er ikke behov for finhakking, da dette skal moses med stavmixer senere.




Fres chili og ingefær med litt smør eller olje i en stekepanne. Det holder med 5 minutter.




Bland ut biljongen.




Når grønnsakene er ferdigkokte, hell av vannet og hent frem stavmixeren. Mos først gresskar og gulrot, ha deretter i chili og ingefær. Ha i ønsket mengde buljong, matfløte, rømme, salt og pepper. Dersom du ikke er vant med sterk mat, kan det være godt med litt ekstra fløte og rømme i suppen. På denne måten blir suppen noe mildere på smak.




Når suppen er ferdig, skal den muligens se ut sånn som dette. Smaker kjempegodt med en dæsj urtesalt på toppen og hvitløksbrød ved siden av.




Velbekomme :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar