søndag 23. februar 2014

Knekkebrød med spisskummen og maldonsalt

Har lenge hatt lyst til å gjøre et forsøk på å bake mine egne knekkebrød. Har gjort et forsøk en gang før, uten hell. Kunsten er å få knekkebrødene til å bli sprø og gyldne, noe jeg endelig fikk til denne gangen. Spisskummen, som blandt annet er hovedingrediensen i tacokrydder, gir knekkebrødene en litt annerledes smak. En smak som gjør seg fantastisk sammen med en god kremost. Og en klype maldonsalt setter ekstra god smak på disse.


Knekkebrød med spisskummen og maldonsalt


Jeg fikk ca. 50 knekkebrød av denne oppskriften, men det avhenger av hvilken form og størrelse du vil ha på dem.



  • 25 g gjær
  • 5 dl kaldt vann
  • 1 ss salt
  • 1 ss spisskummen
  • 700 g fint mel
  • 175 g grovt mel


Når det gjelder melet, kan du bare ta i bruk det du har i skapet. Så lenge det blir en blanding av fint og grovt. Jeg brukte fint hvetemel og grovt rugmel. I følge oppskriften skal det brukes fint og grovt speltmel.


Topping


  • maldonsalt/flaksalt
  • hel spisskummen (kan sløyfes)


Bland alle ingrediensene og kjør i kjøkkenmaskin i ca. 10 minutter til en smidig deig.




La deigen hvile i 1-3 timer på kjøkkenbenken, eller i kjøleskap over natten.




Sett ovnen på 180 grader. Del deigen i 8 like store deler. 




Kjevle dem ut, de skal være så tynne som mulig. Jeg brukte en rund form til å stikke ut knekkebrød med, da jeg ville ha dem i en passe størrelse. I følge oppskriften skal hver leiv kjevles til en stor rund kake, for deretter å stekes, slik at den kan knekkes i biter senere. Etter du har lagt knekkebrødene på bakepapirkledt stekebrett, bruk en gaffel til å stikke dem med. På denne måten blir ikke knekkebrødene oppblåst i ovnen. Pensle dem deretter med litt vann, og dryss over maldonsalt/flaksalt og hel spisskummen. 




Stek i 15-20 minutter. Avkjøles på rist.




Velbekomme :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar