søndag 15. januar 2012

Sterk og søt kylling

Til 4 personer

1 1/4 dl riseddik eller hvitvinseddik
150 g sukker
6 fedd hvitløk, knust
en stor klype tørkede hvitløksflak
1 ts malt koriander
1 ts malt hvit pepper
2 bunter koriander (med blad og stilk), finhakket - tørket kan også brukes
3 ss olivenolje
2 ss friskpresset sitronsaft
8 ben- og skinnfrie kyllingfileter, delt i to
2 ss sukker, ekstra
2 ss fiskesaus

1 liten agurk, skrelt og skåret i skiver
ris



Ha eddiken og sukkeret i en liten kjele, og kok opp. Skru ned varmen, og la det småkoke i 1 min. Ta kjelen av varmen, og tilsett 2 knuste hvitløksfedd, chiliflakene og en klype salt. La dressingen avkjøles i kjøleskap.

Varm en liten stekepanne i 1 min. Ha i malt koriander og hvit pepper, og rør rundt i 1 min. Det gjør at krydderet gir fra seg mer duft. Ha i resten av hvitløken, frisk koriander og en klype salt. Tilsett 2 ss av oljen og all sitronsaften, og bland til en puré. Gni alle kyllingbitene med pureen.

Varm resten av oljen i en wok. Ha i kyllingbitene, og stekk dem på begge sider i 8 min. til sammen, eller til de er gjennomstekt. Dryss på det ekstra sukkeret, og drypp med fiskesausen. La det steke i ytterligere et minutt eller to til evt. overflødig væske har fordampet og kyllingbitene er klebrige.

Server kyllingen med agurkskiver og litt ris. Hell dressingen over. Fetaost smaker også godt til.

Velbekomme :)

1 kommentar:

  1. Oh -dette så godt ut!!! Kansje jeg må prøve meg på å lage det =) Du er jo blitt litt av en kokkespire!

    SvarSlett