tirsdag 14. mai 2013

Tomatsuppe

Jeg har alltid hatt lyst til å prøve meg på å lage ekte, naturlig og ikke minst sunn hjemmelaget tomatsuppe. Usikker på hvorfor, men har alltid sett for meg at det skulle være så utrolig vanskelig og tidkrevende å lage. Denne suppen er enkel, tar kort tid å lage og er full av deilige smaker. En naturlig antioksidant-bombe! Tror aldri jeg kommer til å gå tilbake til pose-supper etter å ha smakt ekte vare, kan i alle fall si med sikkerhet at jeg kommer til å lage hjemmelagede supper oftere!

Ingredienser, 4 porsjoner

13-15 store, røde tomater (eller evt. 3 bokser hermetiske tomater)
1 boks tomatpure (jeg brukte en 200 g boks)
2 fedd hvitløk
2 ss olje
2 store løk
1 rød chili/2 ts chilipasta
1 liter ferdigblandet buljong
2 ss hvetemel/maismel blandet i litt vann
litt matfløte hvis ønskelig
1/2 plante basilikum
en god slump olivenolje

Slik lager du tomatsuppen

Kok opp en stor kjele med vann. Skjær et kryss på toppen av tomatene of ha dem i det kokende vannet. 


Ta opp tomatene når skinnet begynner å krølle seg. Ta av tomatskinnet og kutt opp tomatene.


Hakk løk og hvitløk og fres i litt olje i en stor kjele.


Bland i tomatpure og chili og hell over buljong. Ha i de hakkede tomatene og hvetemelet og kok opp. La suppen koke i minst 20 minutter, gjerne lenger. 


Ha i basilikumblader og en god slump olivenolje. Hvis ønskelig kan du ha i litt matfløte for å gi suppen en litt mildere smak. Bland suppen med en stavmikser. Server gjerne med kokt egg og/eller cottage cheese.


Velbekomme :)

Oppskriften er hentet fra boken Tren deg sprek, spis deg slank av Borchsenius og Jahrmann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar